Zorg goed voor uw zorgpersoneel

Binden en Boeien

Aanleiding voor het ontwikkelen van deze training:

Zorgmedewerkers hebben over het algemeen een groot talent om goede zorg te geven. Zelf zorg en aandacht vragen voor zichzelf en zaken die demotiveren staat vaak op de tweede plaats. Consequenties: veel uitval door ziekte, gemopper, overbelasting en een groot verloop. Hierdoor komt de kwaliteit van zorg onder druk te staan, waardoor ook de druk op directies, ondersteunende diensten, recruitment en specifiek de achtergebleven zorgmedewerkers onaanvaardbaar hoog wordt. De kosten gaan vervolgens omhoog door het ziekteverzuim, werving en selectie, kosten van de uitzendbureaus, zzp-ers en ziekteverzuim en dat is zonde.

Vanuit de zorgmedewerker kan de negatieve spiraal ook nog anders worden ingevuld: te veel administratie, te weinig tijd voor qualitytime met de bewoners en patiënten, deskundigheid onder collega’s die beperkt is (hierdoor worden de meer deskundige zorgprofessionals extra belast met inwerken van collega’s), praten over elkaar in plaats van positieve en kritische feedback geven aan elkaar, onvoldoende teamonderhoud (want de zorg aan de bewoners of cliënten gaat voor) – opstapeling van emoties en problemen liggen hier op de loer.

Om deze redenen zetten wij dit onderwerp op de eerste plaats. Dat lijkt me dringend nodig voor het personeel en de bewoners, cliënten en/of patiënten.

De doelstellingen van deze training zijn deelnemers:

  1. Bewuster te laten worden van eigen cruciale rol in het zorgen voor het eigen zorgpersoneel en tools aanreiken om dat goed op te pakken;
  2. Tools aan te reiken om bestaande niet helpende patronen bij medewerkers te doorbreken en ideeën te genereren om medewerkers gemotiveerd en in balans te houden. In de running blijven en beter in jouw kracht komen;
  3. Te stimuleren creatief na te denken over het hoe het ziekteverzuim kan worden voorkomen en/of teruggedrongen en deze bezuiniging op een positieve manier kan worden besteedt aan het personeel;
  4. Een nog actievere rol kunnen en gaan vervullen m.b.t. de motivatie ( met passie, plezier effectief blijven samenwerken) van de (zorg) medewerkers, waardoor er meer zorgmedewerkers behouden blijven en jonge mensen (studenten) en leerlingen in een prettige werkomgeving het vak kunnen leren.

In de training worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Hoe zet het management de koers uit, wordt deze bewaakt en geeft het management hierin het goede voorbeeld?
  • Wordt het management zelf voldoende getraind en daarnaast ook gemonitord in hoe (met welke kwaliteit) zij dit beleid vormgeven?
  • Wat is de kwaliteit en intensiteit van ondersteuning van het zorgpersoneel op dit moment?
  • Hoeveel tijd en energie wordt er gestoken in het opleiden, deskundiger, vaardiger en weerbaarder maken van het zorgpersoneel?
  • Wat is het beleid om de jaarlijkse kosten van het ziekteverzuim terug te dringen en hoe verloopt dat? Hoe worden zij geholpen met de veranderende werkomstandigheden en toenemende werkdruk?
  • Hoeveel geld wordt er geïnvesteerd in werving en selectie en hoe worden de medewerkers daarin benut en gestimuleerd?
  • Besteedt u aandacht aan de mentale en lichamelijke conditie van uw medewerkers?
  • Worden er ieder jaar functioneringsgesprekken met medewerkers gehouden en wat is de kwaliteit en de beleving daarvan?
  • Wat is de kwaliteit van uw zorg aan bewoners en cliënten, hoe willen jullie dat op hetzelfde niveau houden dan wel verbeteren?

Als het gaat om de persoonlijke balans van uw medewerkers spelen ook andere levensgebieden daarin een rol. Bijvoorbeeld: relaties, opvoeding, gezondheid, leeftijd, financiën, lichamelijke conditie of andere zaken binnen de thuissituatie. Deze gebieden kunnen allemaal van invloed zijn op uw functioneren op het werk. Heeft een medewerker zelf de regie in handen of word hij of zij geleefd? Hoe goed kan een medewerker zelf om hulp vragen of over eigen problemen of zorgen praten? Zichzelf belangrijk maken! De persoonlijke balans en het zelfmanagement is van cruciaal belang en daar zullen we het over hebben tijdens de training.

Resultaten na de training:

  • Inzicht en handvatten hoe personeels- en clientenzorg beter gemanaged kunnen worden.
  • Bewustwording van allerlei verbeter- en actiepunten en/of kansen.
  • Proactief aan de slag met allerlei mogelijkheden binnen de organisatie.
  • Innovatieve ideeën m.b.t. motivatie en behoud van eigen personeel en hoe je zaken beter kunt bewaken en beïnvloeden.

Voor wie is deze training geschikt?

  • Managers en HR functionarissen in de zorg?

Het training of trainingsprogramma bestaat meestal uit twee dagen van 09.00 tot 16.30 uur met een tussenliggende periode van twee à drie weken.

Aantal deelnemers: maximaal acht om de kwaliteit te waarborgen.

Kosten training: Deze zal incompany worden aangeboden en daarom afhangen van het aantal groepen en deelnemers. Maatwerk dus!

Wanneer je interesse hebt in deze training kun je mailen naar info@klerkx-training.nl of bellen naar Eugene Klerkx op telefoonnummer 0162 466800 of 06 48313831


Route kaart met passie en plezier samenwerken

Hoe kun jij ieder dag voor meer werkplezier en een betere balans zorgen voor jezelf?

– Wanneer heb jij jezelf voor het laatst uitgedaagd?
– Wanneer heb jij voor het laatst het verschil gemaakt?
– Wanneer heb jij voor het laatst echt voor jou zelf gekozen?
– Wat draag jij bij aan het werkplezier met jouw collega’s?



Reviews

Francisca Schroer – Manager TMA Utrecht

De ervaring die ik heb opgedaan met KLERKX training & coaching is vooral de zorgvuldigheid en goede voorbereiding die me zijn opgevallen. Daarnaast is kennis en ervaring en de sfeer me zeer goed bevallen. De naam ‘Gelukkige Mensen’ maken ze wat mij betreft helemaal waar.

LEES MEER REVIEWS


Nieuwsbrief


Zorg goed voor Jezelf

Dat vraagt om zelfbewustzijn, kracht, eigenwaarde, weten wat belangrijke waarden voor jou zijn. Weten van jezelf wanneer de balans tussen ontspanning en inspanning in evenwicht is en goed weten waar je van bijtankt of leegloopt. Wanneer het niet lekker loopt op het gebied van relatie, opvoeding, gezondheid, financiën of thuissituatie, zal dat voor de meeste mensen onder ons ook invloed hebben op het functioneren op het werk. Hoe pak je dat vervolgens aan? Hoeveel ruimte en tijd heb je voor jezelf, jouw hobby, jouw partner, kinderen en familie? Wat gun jij jezelf en wat doe je waar je echt heel happy van word? Heb je zelf de regie zelf in handen of word je geleefd? Heb je zorgen en kun je daar goed over praten? Veel vragen, waar we het samen allemaal over kunnen hebben. Maak jezelf belangrijk!




Wanneer u wilt sparren over uw balans, de huidige situatie en uw toekomst, bel dan naar 0162 466322 of 06 48313831.