Wij horen voortdurend in de praktijk dat de invloed van een luisterend oor van het management of andere collegae van grote invloed is op het werkplezier of geluk! Jezelf gehoord, gezien en gewaardeerd voelen is zeer belangrijk en zorgt voor erkenning. Helemaal als jij dan ook nog begrepen wordt door de ander en de ander ook rekening wil houden met hetgeen jij hebt aangegeven.
Dit vraagt ook wat van jezelf, jouw openheid, het jezelf kwetsbaar durven en kunnen opstellen en daarnaast vraagt het ook iets van de ander, zoals bijvoorbeeld empathie en aandacht en interesse hebben voor jou.
Toen ik dit deze week besprak, zei mijn collega ‘ja en bij de slager kun je geen broden kopen’, daarmee zeggende “niet iedereen bezit over die sociale skills en dat klopt natuurlijk! Wil niet zeggen dat je deze niet kunt ontwikkelen. Regelmatig maak ik binnen relaties en in teams mee dat men elkaar niet hoort of verstaat. Wanneer jij dit herkent uit de praktijk en er ondersteuning bij wenst, bel ons dan. Wij zullen aandachtig luisteren!